Fit for 55

Dziękuję bardzo Panie przewodniczący panie komisarzu

Jako sprawozdawca opinii w komisji AGRI w sprawie CBAM skoncentruję się tylko na tym rozporządzeniu.

Otóż niestety zawarte kompromisy nie uwzględniają interesów sektora rolno-spożywczego.

Jak słusznie zwracały uwagę organizacje rolne, rolnictwo w wyniku tego rozporządzenia będzie „podwójnie karane”: z jednej strony będzie odczuwać negatywne skutki włączenia produktów nawozowych w zakres tego rozporządzenia (więc wzrost ich cen), z drugiej strony produkty rolne nie będą korzystać z ochrony konkurencyjności, jakie daje uczestnictwo w systemie CBAM.

Zdaję sobie sprawę, że na włączenie tych produktów było stanowczo za wcześnie, ale nie wypracowano mechanizmu ochrony rolników przed możliwym wzrostem cen nawozów;

Drugim problemem, o dużej wrażliwości gospodarczej a w konsekwencji politycznej, jest wycofywanie darmowych uprawnień ETS, w miarę wprowadzania certyfikatów CBAM. Zwracałem uwagę, że jest na to za wcześnie i chociaż wynegocjowany terminarz ich wycofywania oceniam lepiej, niż ambitne stanowisko komisji środowiska Parlamentu, moim zdaniem wycofanie darmowych uprawnień niesie ze sobą ryzyko destabilizacji produkcji w sektorze przemysłu wysokoenergochłnnego i dalszej utraty konkurencyjności europejskiej gospodarki

Krytycznie oceniam również objęcie mechanizmem CBAM emisji pośrednich; postulowałem, aby odbył się to po dodatkowej ocenie skutków

Pozytywnym elementem jest zapis, że państwa członkowskie zostają właścicielami środków pochodzących ze sprzedaży certyfikatów CBAM, ale już tutaj na tej sali słyszeliśmy że spora część posłów spodziewa się, że będzie to także dochód budżetu Unii Europejskiej, a tak nie powinno być.

Dziękuje bardzo

 

źródło:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.